kali ni adeknan x nk tulis benda yg x berfaedah seperti selalu. tetapi kali ini adeknan nak mengulangkaji sambil berblog....hhahahaha maklumlah kan musim BERPERANG minda sudah mula-----
- masa
- ketepatan maklumat
- kaedah membuat keputusan
- keuntungan vs kos (perbandingan
- Sensitiviti/kebolehpercayaan maklumat
b) Ciri-ciri penyelidikan santifik [ 4+4]
- Tujuan - mpunyai tujuan yg ingin dicapai
- Objektif *bebas dr bias
- Testability-Boleh diuji-
- Geralibility - kebolehterimaan
- Ketepatan *dptn kajian yg setepat mungkin dgn anggaran
- Kepastian/ketelitian - di sokong O ltrblg pengkaji
- Parstimony (cermat) *pembolehubah yg sederhana Max 5 jer
- Peniruan *klw sama gan kajian lain tu baik
- Kenalpasti Masalah
- MerekaBentuk penyelidikan
- M'gumpulkan data penyelidikan
- M'Analisis & Enterpreting data penyelidikan
- Menulis Laporan akhir gan pembentangan
kesahan merupakan ukuran ketepatan sesuatu ukuran. kesahan digunakan bertujuan bagi memastikan semua ciri yang harus ada dalam konsep diukur
Kesahan mempunyai dua jenis iaitu [3-1=2] i.kesahan dalaman ii. Kesahan Luaran
e) Kebolehpercayaan
Kebolehpercayaan merupakan suatu ukuran keupayaan sesuatu instrumen penyelidikan dalam mengukur permasalahan (pemboleh ubah) secara konsisten setiap kali ia digunakan.
Tujuannya-adalah untuk mengetahui sama ada ukuran itu memberi jawaoan yang sama ataupun tidak apabila ia digunakan untuk mengukur konsep yang sama pd populasi yg sama
Jenis kebolehpercayaan [3-1=2] i. kebolehpercayaan luaran ii.kebolehpercayaan dalaman
f) Kenapa Kajian Literature penting dalam kajian.[1 to 5]
- M'Bantu menentukan P'bolehUbah yg relevan dlm kajian
- M'nentukan adakah kajian seterusnya perlu dijlnkan @ x
- Mewujudkan Ranga teoritikal daripada kajian lepas.
- Bo dijadikan rujukan dlm membuat Objektif, Hipotesis, analisis data & kptsn kajian
- Mengenalpasti isu-isu terkini dengan lebih mudah.
g) Ciri-ciri Sorotan kajian yang baik
- terkini_yakni 5 tahn dan keatas sahaja
- mempunyai ukuran instrumen
- mempunyai soal selidik
- mempunyai konsep dan istilah yang tepat
- berbentuk impirikal
- menggunakan kaedh analisis data yang lepas.
h) Bab 9 - Persampelan
Konsep
- sampel=satu kump kecil yg dipilih mewakili satu kelompok peduduk yg lebih ramai yang digunakan dlm membuat keputusan bagi keseluruhan penduduk, digunakan dgn tepat/diuji terlebih dahulu.
Kategori persampelan
- persampelan Rawak
- persampelan BUKAN rawak
Persampelan RAWAK |
Persampelan BUKAN Rawak |
1. Persampelan RAWAK Mudah Sampel dipilih dpd populasi secara rawak sehingga setiap ahli dlm 1 kump mempunyai peluang yg sama untuk dipilih. Kelebihan_Jika sampel saiz besar-kaedah ini kaedah yg terbaik bg mndtpkn sampel yg representif semakin besar sampe semakin besar kemungkinan mewakili penduduk. Kekurangan._sukar menjalankan sampling, kaedah ini x menjamin bhw subkelompok yg djadikan sampel dlm populasi yg sama.
|
1.Persampelan Mudah Sampel diambil daripada pihak ke2 yang dekat dan boleh dipercayai. Cth_pemberitahuan maklumat dari teman dan jiran tetangga._tanggapan masalah umum spt siaran berita. Kelebihan_Mungkin yg paling murah @ terpantas utk mendapatkan sejumlah besar tanggapan. Kelemahan_mudah salah maklumat |
2.Pesampelan Berstrata Sampel dipilih sehingga mengikut karakteristik tertentu sampel dlm 1 populasi yg sama. Cth mengikut jantina sampel Kelebihan_ meningkatkan kemungkinan perwakilan, terutamanya apabila jika saiz sampel kecil Kelemahan_ memerlukan lebih usaha semasa menjalankan penyelidikan a.k.a Leceh.
| 2. Persampelan Bola Sajli (snow Ball) Persampelan ini melibatkan pelbagai prosedur. Responden dipilih dengan kaedah kebarangkalian. Manakala respondenn tambahan diperoleh melalui maklumat yg diberikan oleh responden yg tadi(sebelum ini)
|
3. Persampelan sistematik Dlm pendekatan ini setiap elemen penduduk adalah sampel [bermula dari 1-N] Elemen dibahagikan mengikut saiz penduduk bg mndptkan pola dlm persampelan kajian.
| 3. Persampelan Pertimbangan Nilai. Berlaku apabila penyelidik memilih ahli sampel untuk memnuhi beberapa criteria. eg, dlm mengenalpasti masalah tenaga kerja-kita ingin berbicara hanya dengan mereka yg mengalami diskriminasi tentang masalah mereka. penyelidik akan memilih sampel berdasrkan penilaian tentang beberapa ciri yg diperlukan.
|
4. Persampelan Kawasan Sampel dipilih berdasarkan kawasan dan kedudukan geografi penduduk(sampel) Lebih berkesan untuk sampel yg besar(cth banci penduduk) lebih mudah dan efisien digunakan di sekolah. Kelemahan_Ada kemungkinan sampel yg dipilih x mewakili penduduk (buat sakit hati jer)
| 4. Persampelan Kuota. Persampelan ini digunakan untuk meningkatkan perwakilan sempurna. Logic merupakan asas kepada kajian ini dijalankan. Kuota disediakan awal oleh penyelidik tentang sampel yg dipilih. |
5.PersampelanMultistage berperingkat ) Merupakan kombinasi 2 @ > teknik persampelan rawak. Melibatkan penggunaan kombinasi teknik teknik persampelan rawak yg lain. Kadang2 lebih mudah dan lebih ekonomi bagi digunakan & diaplikasikan.
|
|
1 comments:
tqvm, tunggu yang seterusnya
Post a Comment