Popular Posts

Sunday, November 21, 2010

Nota Kaedah penyelidikan Pendidikan~













Asalammualaikum dan salam sejahtera...

kali ni adeknan x nk tulis benda yg x berfaedah seperti selalu. tetapi kali ini adeknan nak mengulangkaji sambil berblog....hhahahaha maklumlah kan musim BERPERANG minda sudah mula-----



a) Apakah faktor yang perlu dipertimbangkan sebelum melakukan penyelidikan:-
  1. masa
  2. ketepatan maklumat
  3. kaedah membuat keputusan
  4. keuntungan vs kos (perbandingan
  5. Sensitiviti/kebolehpercayaan maklumat


b)
Ciri-ciri penyelidikan santifik [ 4+4]
  1. Tujuan - mpunyai tujuan yg ingin dicapai
  2. Objektif *bebas dr bias
  3. Testability-Boleh diuji-
  4. Geralibility - kebolehterimaan
  5. Ketepatan *dptn kajian yg setepat mungkin dgn anggaran
  6. Kepastian/ketelitian - di sokong O ltrblg pengkaji
  7. Parstimony (cermat) *pembolehubah yg sederhana Max 5 jer
  8. Peniruan *klw sama gan kajian lain tu baik


c) langkah dlm proses penyelidikan [1 to 5]
  1. Kenalpasti Masalah
  2. MerekaBentuk penyelidikan
  3. M'gumpulkan data penyelidikan
  4. M'Analisis & Enterpreting data penyelidikan
  5. Menulis Laporan akhir gan pembentangan
d) Kesahan (validity)
kesahan merupakan ukuran ketepatan sesuatu ukuran. kesahan digunakan bertujuan bagi memastikan semua ciri yang harus ada dalam konsep diukur
Kesahan mempunyai dua jenis iaitu [3-1=2] i.kesahan dalaman ii. Kesahan Luaran


e) Kebolehpercayaan

Kebolehpercayaan merupakan suatu ukuran keupayaan sesuatu instrumen penyelidikan dalam mengukur permasalahan (pemboleh ubah) secara konsisten setiap kali ia digunakan.

Tujuannya
-adalah untuk mengetahui sama ada ukuran itu memberi jawaoan yang sama ataupun tidak apabila ia digunakan untuk mengukur konsep yang sama pd populasi yg sama

Jenis kebolehpercayaan
[3-1=2] i. kebolehpercayaan luaran ii.kebolehpercayaan dalaman



f)
Kenapa Kajian Literature penting dalam kajian.[1 to 5]
  1. M'Bantu menentukan P'bolehUbah yg relevan dlm kajian
  2. M'nentukan adakah kajian seterusnya perlu dijlnkan @ x
  3. Mewujudkan Ranga teoritikal daripada kajian lepas.
  4. Bo dijadikan rujukan dlm membuat Objektif, Hipotesis, analisis data & kptsn kajian
  5. Mengenalpasti isu-isu terkini dengan lebih mudah.


g) Ciri-ciri Sorotan kajian yang baik
  1. terkini_yakni 5 tahn dan keatas sahaja
  2. mempunyai ukuran instrumen
  3. mempunyai soal selidik
  4. mempunyai konsep dan istilah yang tepat
  5. berbentuk impirikal
  6. menggunakan kaedh analisis data yang lepas.

h) Bab 9 - Persampelan

Konsep
- sampel=satu kump kecil yg dipilih mewakili satu kelompok peduduk yg lebih ramai yang digunakan dlm membuat keputusan bagi keseluruhan penduduk, digunakan dgn tepat/diuji terlebih dahulu.

Kategori persampelan
  1. persampelan Rawak
  2. persampelan BUKAN rawak

Persampelan RAWAK

Persampelan BUKAN Rawak

1. Persampelan RAWAK Mudah

Sampel dipilih dpd populasi secara rawak sehingga setiap ahli dlm 1 kump mempunyai peluang yg sama untuk dipilih.

Kelebihan_Jika sampel saiz besar-kaedah ini kaedah yg terbaik bg mndtpkn sampel yg representif semakin besar sampe semakin besar kemungkinan mewakili penduduk.

Kekurangan._sukar menjalankan sampling, kaedah ini x menjamin bhw subkelompok yg djadikan sampel dlm populasi yg sama.

1.Persampelan Mudah

Sampel diambil daripada pihak ke2 yang dekat dan boleh dipercayai.

Cth_pemberitahuan maklumat dari teman dan jiran tetangga._tanggapan masalah umum spt siaran berita.

Kelebihan_Mungkin yg paling murah @ terpantas utk mendapatkan sejumlah besar tanggapan.

Kelemahan_mudah salah maklumat

2.Pesampelan Berstrata

Sampel dipilih sehingga mengikut karakteristik tertentu sampel dlm 1 populasi yg sama. Cth mengikut jantina sampel

Kelebihan_ meningkatkan kemungkinan perwakilan, terutamanya apabila jika saiz sampel kecil

Kelemahan_ memerlukan lebih usaha semasa menjalankan penyelidikan a.k.a Leceh.

2. Persampelan Bola Sajli (snow Ball)

Persampelan ini melibatkan pelbagai prosedur. Responden dipilih dengan kaedah kebarangkalian. Manakala respondenn tambahan diperoleh melalui maklumat yg diberikan oleh responden yg tadi(sebelum ini)

3. Persampelan sistematik

Dlm pendekatan ini setiap elemen penduduk adalah sampel [bermula dari 1-N]

Elemen dibahagikan mengikut saiz penduduk bg mndptkan pola dlm persampelan kajian.

3. Persampelan Pertimbangan Nilai.

Berlaku apabila penyelidik memilih ahli sampel untuk memnuhi beberapa criteria. eg, dlm mengenalpasti masalah tenaga kerja-kita ingin berbicara hanya dengan mereka yg mengalami diskriminasi tentang masalah mereka.

penyelidik akan memilih sampel berdasrkan penilaian tentang beberapa ciri yg diperlukan.

4. Persampelan Kawasan

Sampel dipilih berdasarkan kawasan dan kedudukan geografi penduduk(sampel)

Lebih berkesan untuk sampel yg besar(cth banci penduduk) lebih mudah dan efisien digunakan di sekolah.

Kelemahan_Ada kemungkinan sampel yg dipilih x mewakili penduduk (buat sakit hati jer)

4. Persampelan Kuota.

Persampelan ini digunakan untuk meningkatkan perwakilan sempurna. Logic merupakan asas kepada kajian ini dijalankan.

Kuota disediakan awal oleh penyelidik tentang sampel yg dipilih.

5.PersampelanMultistage berperingkat )

Merupakan kombinasi 2 @ > teknik persampelan rawak.

Melibatkan penggunaan kombinasi teknik teknik persampelan rawak yg lain.

Kadang2 lebih mudah dan lebih ekonomi bagi digunakan & diaplikasikan.




Bersambung.......tunggu....



1 comments:

Anonymous said...

tqvm, tunggu yang seterusnya

Post a Comment

Let see Where You Came From

free counters
get this
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes Powered by Blogger | DSW printable coupons